بهبود عملکرد سلولهای بتا پس از جراحی چاقی

7 آوریل 2017- یک مطالعه‌ی کوچک نشان داده است دو نوع از مشهورترین جراحی‌های چاقی به بهبود عملکرد سلولهای بتا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 غیر وابسته به انسولین، کمک می‌کنند.

 تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت عمل جراحی RYGB قرار می‌گیرند، قبل از کاهش وزن قابل توجه این افراد، بهبود می‌یابد و نشانه‌هایی از بهبود عملکرد سلولهای بتا در این افراد مشاهده می‌شود.

 در مطالعه‌ی اخیر، محققان به بررسی 20 فرد میانسال و چاق که میانگین هموگلوبینA1c آنها قبل از جراحی بای پس معده(RYGB) یا اسلیو گاسترکتومی (SG) 7.4 درصد بود، پرداختند.

 شرکت کنندگان به مدت کوتاهی به دیابت نوع 2 مبتلا بودند (بعلاوه 4 سال) و هنوز تحت درمان با انسولین نبودند، این بدان معنا است که سلولهای بتای آنها هنوز هم در زمان مطالعه، انسولین تولید می کرده است.

 محققان داروهای خوراکی افراد شرکت کننده را سه روز قبل از شروع تحقیق به حالت تعلیق در آوردند تا به ارزیابی نشانگرهای دیابت نوع 2 پیش از عمل جراحی بپردازند تا در نتایج پس از جراحی تحریفی ایجاد نشود.

 اولین چیزی که توجه آنها را به خود جلب کرد، قندخون ناشتای هر دو گروه تحت درمان جراحی RYGB و SG بود که به ترتیب به میزان 2.4 میلی مول بر لیتر و 2.2 میلی مول بر لیتر کاهش یافته بود و این بهبود پس از جراحی به هر دو روش RYGB و SGمشاهده گردید.

همچنین به نظر می‌رسید میزان حساسیت شرکت کنندگان به انسولین بهبود یافته است، آزمایشات بیانگر افزایش پاسخ بدن به انسولین و دفع بهتر گلوکز بخصوص در گروه جراحی RYGB بود.

سه هفته پس از جراحی میزان کاهش وزن اندازه‌گیری گردید و مشخص شد که متوسط کاهش وزن بین دو گروه نسبتاً مشابه است و برای جراحی SGبرابر با 8.9 ددرصد و برای جراحی RYGB برابر با 8.4 درصد است. این یافته‌ها در نود و نهمین نشست سالانه انجمن غدد درون ریز ارائه شد، به نظر می‌رسد هر دو جراحی RYGB و SG در بهبود عملکرد سلولهای بتا در کوتاه مدت موثرند اما سوال اینست که آیا این بهبود در دراز مدت نیز حفظ خواهد شد؟

در پژوهش تصادفی STAMPEDE مشخص شده بود که 29 درصد از بیماران 5 سال پس از جراحی RYGB یا کمتر، موفق به دستیابی به میزان هموگلوبین A1c، 6 درصد یا کمتر شده‌اند در حالیکه بیماران تحت درمان با جراحی SG در دراز مدت موفقیت کمی در کاهش میزان هموگلوبین A1c  به مقدار هدف داشته‌اند.

 محققان قصد دارند افراد شرکت کننده در این مطالعه را برای مدت طولانی‌تر تحت نظارت قرار دهند و نتایج دراز مدت کنترل قندخون آنها را چک کنند، اگر چه محققان پیش بینی می‌کنند که روش جراحی RYGB در دراز مدت موثرتر خواهد بود.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/beta-cell-function-improves-after-receiving-bariatric-surgery,-study-finds-97033274.html